Modna veriga H & M ponuja 1 mio EUR reciklirne nagrade za oblačila za ponovno uporabo

Švedsko podjetje Hennes & Mauritz reagira na kritiko “kulture odmetavanja” s spodbujanjem idej za recikliranje vlaken.

 Hennes & Mauritz, drugi največji svetovni prodajalec modnih oblačil, si je začel prizadevati za spodbujanje recikliranja, saj želi zmanjšati svoj vpliv na okolje, povečati svoja etična načela in opozoriti na nevarnost pomanjkanja surovin.

Poteza kritično opozarja na škodo, povzročeno s kulturo odmetavanja poceni oblačil, ki je doživela strm porast po številu prodanih kosov po vsem svetu.

Švedski H & M, ki naslednji teden lansira novo linijo kavbojk iz recikliranega bombaža, bo ponudil letno 1 mio EUR nagrade za nove tehnike recikliranja, je dejal Karl-Johan Persson, izvršni direktor. »Nobeno podjetje, s hitro modo ali ne, ne more nadaljevati popolnoma enako kot danes,« tako Persson. »Največji potencial nagrade je v odkritju nove tehnologije, s katero bodo imela reciklirana vlakna nespremenjeno kakovost.«

Zaradi povečanega pritiska prebivalstva, so trgovci kot H & M zaskrbljeni zaradi pomanjkanja bombaža, ki je močno odvisen od vode in pesticidov. Obstoječe metode recikliranja bombaža naredijo vlakna slabe kakovosti, ne obstaja pa učinkovit način recikliranja oblačil iz mešanih materialov, tako da večina teh oblačil konča na odlagališču.

Johan Rockstrom, profesor ekologije na Univerzi v Stockholmu in član žirije za nagrado H & M, je dejal, da mora modna industrija najti poslovne modele, s katerimi se bo odzvala na pomanjkanje globalnih virov. »To je velik izziv za H&M, katere zaščitni znak so poceni oblačila dobre kakovosti … Dejstvo, da je poceni, pomeni tveganje, da ljudje kupujejo in vržejo proč, ali pa kupijo preveč,« je dejal.

Prihodki H & M so se od leta 2006 več kot podvojili in dosegli 151bn švedskih kron (približno 16bn EUR) v letu lanskega novembra, kar pomeni da je drugi največji modni trgovec po Španskem Inditex-u (blagovne znamke Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius…).

Analitičarka Anne-Charlotte Windal je dejala, da trajnost pogon te industrije odraža dilemo, s katero se soočajo podjetja »hitre mode«, ki nenehno mešajo nove sloge. »Model deluje samo, če spodbujajo zelo pogoste nakupe, vendar se potrošniki že zavedajo naraščajočega vpliva, ki ga ima tako početje na okolje,« je dejala.

Druga podjetja prihajajo prav tako z rešitvami.

Mud Jeans je nizozemsko podjetje, ki daje potrošnikom v najem svoja oblačila, nato pa jim ponuja vsako leto zamenjavo, uporabljene pa popravi in dalje proda ali pa reciklira tkanino. »To je prihodnost: proizvajalci, ki so odgovorni za svoje odpadke,« je dejal njegov izvršni direktor, Bert van Son. »Naše podjetje lahko to stori, ker smo zelo majhni; to je razlog, da lahko počnemo te vrste norih stvari, saj lahko ohranimo čisti bombaž. Če ste velika trgovska veriga je zelo zapleteno, če mešate bombaž in poliester.«

H & M je letos združil moči z lastnikom Pume Keringom  za podporo start-upu Worn Again,  ki razvija tehnologijo za ločevanje in ekstrakcijo vlaken v oblačilih iz mešanih materialov. Medtem podjetje, imenovano Re:newcell razvija metode za izboljšanje kakovosti recikliranih bombažnih vlaken in upa, da bo izgradilo tovarno v prihodnjih letih.

Le okoli 20% recikliranega bombaža lahko uporabimo v novem paru kavbojk, ker se dolžina vlaken skrajša v procesu drobljenju, to pa vpliva na kakovost. H & M in Kering pa nista sama v boju z reciklirnim bobnom. Britanski Marks & Spencer ter italijanska Calzedonia v svojih trgovinah tudi zbirata rabljene predmete za recikliranje. V precej manjšem obsegu, so finski podjetniki Pure Waste Tekstiles uspeli proizvesti majice iz 100% recikliranega bombaža po izboljšanju tehnik recikliranja in z recikliranjem ostankov iz tovarn oblačil.

Vendar pa drugi menijo, da je reciklaža le odvračanje pozornosti od pravega izziva v modni industriji: prepričati kupce, da bi nosili oblačila dlje časa. V ta namen ponuja britanski oblikovalec Tom Cridland 30-letno garancijo na vrsto majic. »Ne verjamem, da je pošteno strankam vsiliti navadne bele majice, ki bodo trajale le leto ali dve,« je dejal. »Ne morem tekmovati s ceno, zato sem moral narediti nekaj drugačnega.«

Vir: http://www.theguardian.com/fashion/2015/aug/25/fashion-chain-hm-offers-1m-recycling-prize-for-reusable-clothing

foto: Getty Images

Nazaj na vrh